تناسب اندام

چای سبز و تاثیر خوب آن بر کاهش وزن و لاغری

چای سبز ترکیبات مفیدی دارد که یکی از این ترکیبات کافئین است. یک فنجان چای سبز، ( 24 تا 40 میلی گرم ) نسبت به یک فنجان قهوه ( 100 تا 200 میلی گرم ) کافئین بسیار کمتری دارد اما همین مقدار کافئین هم تاثیری خفیف در چربی سوزی بدن دارد.نوشیدن روزانه 3 تا 4 فنجان چای سبز، مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود. ما امیدواریم که شما یکی از طرفداران این چای باشید . چون تعداد نوشیدنی های طبیعی که اندازه ی این چای مفید باشند چندان زیاد نیست.

چای سبز چیست؟

چای سبز، حاوی آنتی اکسیدان اپیگالوکتشین گالات (EGCG) بوده که در سوزاندن چربی و افزایش متابولیسم بدن بسیار تاثیرگذار است. ویژگی های مثبت بسیاری برای آن  به اثبات رسیده است، و استفاده از آن در رژیم غذایی روزانه، و یا افزودن آن به محصولات سلامتی و زیبایی مورد استفاده شما می تواند تاثیر فراوانی بر تناسب اندام و سلامتی شما داشته باشد.

فواید چای سبز در سلامتی و لاغری

خواص چای سبز بدون شک در میزان بالای آنتی اکسیدان آن بخصوص فلاوونوئیدهای آن است.به طور مرتب چای سبز میل کنید ،به خاطر اینکه منبع طبیعی ویتامین ها و مواد معدنی مانند کاتچین را در خود دارد. این ترکیب موثر برای سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری ها فوق العاده است. یکی دیگر از خواص چای سبز تاثیر آن بر لاغری است. راز اصلی چای سبز در تحریک متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن و مقابله با حالت احتباس آب است.

هشدارها

• روزانه بیش از 5 فنجان چای ننوشید.
• نوشیدن این چای درصورتی که دچار سردرد یا اسهال هستید توصیه نمی شود.
• چای  را با داروها مصرف نکنید. بعد از اینکه قرصی برای تسکین سردرد میل می کنید چای سبز ننوشید چون امکان دارد که سردردتان بیشتر شود.
• اگر از تاکیکاردی (تند شدن غیرطبیعی ضربان قلب) رنج می برید چای سبز ننوشید.
• اگر کم خونی دارید سراغ چای سبز نروید به خاطر اینکه در جذب آهن اختلال ایجاد می کند.

چگونه چای سبز باعث لاغری میشود؟

یک فنجان چای سبز، تقریبا هیچ کالری نداشته و علاوه بر افزایش سطح متابولیسم بدن، توانایی بدن شما در مصرف انرژی را افزایش می دهد. فلاونوئیدهای موجود در آن موجب افزایش سطح اکسیداسیون چربی در بدن شده و فعالیت انسولینی بدن شما را بالا می برد. کافئین این چای هم باعث لاغری میشود زیرا این کافئین به عنوان یک محرک عمل کرده و با افزایش کارایی تمرین ورزشی موجب چربی سوزی بیشتر میشود.

چه موقع چای سبز بخوریم تا لاغر شویم؟

چای سبز را 2 ساعت قبل یا بعد از غذا بنوشید.چراکه در صورتی که به همراه غذا مصرف شود، می تواند جذب چربی را کم کند و موجب لاغری شود. توصیه می شود نوشیدن چای حداقل به 2 ساعت بعد از صرف غذا موکول شود تا به این ترتیب در جذب آهن موجود در غذا خللی وارد نشود. اگر می خواهید میزان مواد معدنی و پروتئین دریافتی از مواد غذایی را افزایش دهید نیز توصیه می شود که بعد از هر وعده ی غذایی یک فنجان چای سبز بنوشید. چون در این صورت بدن منیزیم، کاتچین ها و ویتامین های C و E بیشتری جذب می کند

مقدار مصرف روزانه

بهترین مقدار برای مصرف روزانه چای سبز، یک تا سه فنجان است. زیرا بیشتر از آن احتمال مشکلاتی مانند افزایش ضربان قلب و حتی سرگیجه می شود. بهترین حالت برای خوردن چای سبز این است که این چای را 10 روز مصرف کنید و سپس 10 روز استراحت دهید.

چای سبز را با چی بخوریم؟ بهترین گزینه ها به چای همراه لیمو ، عسل ، دارچین ، زنجبیل می باشد.

چای با لیمو

مقداری آب جوشیده شده را به مدت 1 الی 2 دقیقه در دمای محیط قرار دهید یک قاشق مرباخوری چای سبز در آن بریزید.به مدت 2 الی 3 دقیقه زمان می دهیم تا دم بیاید .سپس یک قاشق مرباخوری آب لیمو تازه به آن اضافه کنید.

چای با دارچین

دارچین ماده ای موثر در لاغری می باشد و اشتها را کم می کند.پس با اضافه کردن دارچین به این چای  اثر آن را بیشتر می کنید.مقداری آب جوشیده شده را به مدت 1 الی 2 دقیقه در دمای محیط قرار دهید. یک قاشق مرباخوری چای در آن بریزید.به میزان دلخواه چوب دارچین  به آن اضافه می کنیم و 2 الی 3 دقیقه زمان می دهیم تا دم بیاید.این دمنوش باعث کم اشتهایی و بی میلی به کربوهیدرات ها میشود.

چای با زنجبیل برای لاغری

مقداری آب جوشیده شده را به مدت 1 الی 2 دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا مقداری از گرمای آن کم شود .به ازای هر یک نفر(یک فنجان) به اندازه ی یک قاشق مرباخوری چایی سبز، استفاده می کنیم. مقداری زنجبیل به میزان دلخواه در آن قرار میدهیم.به مدت 2 الی 3 دقیقه صبر کنید تا دم بیاید.

چای سبز، طبع سردی دارد و اضافه کردن زنجبیل با طبع گرم، دمنوش شما را متعادل می کند. برای شیرین کردن این دمنوش به میزان یک قاشق مربا خوری عسل به آن اضافه کنید.

دمنوش زیره و زنجبیل و چای سبز و نعنا

ترکیب چای سبز با نعناع و زنجبیل و زیره فوق العاده است. در کشورهای خارجی به این دمنوش “چای عربی” می گویند که خاصیت لاغری دارد.برای آماده کردن این دمنوش، مقداری چای سبز، نعنا ترجیحا تازه، مقدار کمی زنجبیل و کمی زیره سیاه را در آب جوش بریزید و اجازه بدهید بین 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و در صورت تمایل با یک قاشق چای خوری عسل بنوشید.

چای سبز . مه تارا

منبع : سایت درمان سرا

برچسب ها
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن