در مسیر موفقیت

آرامش درونی را بشناسیم و آن را به روح و زندگیمان هدیه دهیم.

 

آرامش درون چیست؟

در دنیای پراضطراب و پرتلاطم امروز، آرامش درونی و داشتن خیالی آسوده، نعمتی است که همگان آرزوی آن را دارند. در واقع، یکی از نیازهای اساسی انسان، شادزیستن است که در پرتو آن، با رسیدن به تعادل روحی، خود و جامعه اش را به سلامت و پویایی رهنمون می شود.

*

در دل توفان هم یک آرامش درونی نهفته است.مهم نیست که درهرزمانی از روز چه اتفاقی بیفتد. هر چه مسایل به نظر مشکل و پر دردسر بیایند و هر چه قدر که بخواهیم کارهای زیادی را در آن واحد انجام دهیم ،باید فقط به خلوتگاه درون خویش برگردیم و آرامش درونی پیدا کنیم.

یکی از نیازهای اساسی انسان، شاد زیستن است، زیرا انسان متعادل، خود و جامعه خود را در پرتو آن می سازد؛ از این رو همه به دنبال شادی اند. البته اگر ما به اطراف خود بنگریم، صحنه هایی از غم و شادی را به وضوح مشاهده خواهیم کرد که هر کدام در جای خود لازمه زندگی بشر است.

بهار طرب انگیز، آبشارهای زیبا، گل های رنگارنگ، سرخی طلوع خورشید، صبح زیبا، نغمه خوانی پرندگان قشنگ، رویش گیاهان، و از طرف دیگر، فصل خزان و برگ ریزان، لحظه غروب خورشید، پژمرده شدن گل ها و ریزش شکوفه ها، بیماری و مرگ، تنگ دستی و حوادث تلخ، دو روی سکه زندگی انسان را تشکیل می دهند.

*

آرامش درونی در این دنیای مدرن، چیزی بیشتر از یافتن یک فضای آرام است. برای توصیف آرامش درونی باید بگوییم، حالتی است که در آن به آرامش روحی و روانی دست یابید. از سوی دیگر، آرامش درون، دانش و درک کافی برای حفظ آرامش است. آرامش درونی واقعی، از شرایط خارجی مستقل بوده و به این معناست که شما دقیقا خود را شناخته و بدانید قادر به انجام چه کارهایی هستید. هنگامی که آرامش درونی دارید، خود را خواهید پذیرفت و زمان، انرژی و توجه خود را بر مسائل بی‌اهمیت و بی‌معنا تلف نخواهید کرد.

آرامش درون در سایه ارزش ها و اعتقادات فردی

راه دیگر برای ایجاد سلامتی روحی عمل کردن به شیوه ای است که ارزش ها و اعتقادات شما را پشتیبانی می کند. برای بررسی این، فعالیت های فعلی خود را به در نظر بگذارید و از خودتان بپرسید آیا آنها با آنچه که شما ارزش می دانید مطابقت دارند. از خود بپرسید آنچه انجام می دهید، شادی و معنا به زندگی شما می بخشند. بعضی از شیوه هایی که می توانند به شما در بازتاب ارزش ها و هدف شما کمک کنند، عبارتند از: مدیتیشن و عبادت.

آرامش درونی با یاد خدا

در قرآن آمده است: همانا با یاد الهی قلب ها آرام می شود. منظور از یاد و ذکر خدا یعنی این که انسان همیشه توجه و یقین داشته باشد که هیچ موجودی در عالم نمی تواند مستقل و جدای از «الله» وجود داشته باشد تا چه رسد به این که بتواند منشأ اثر باشد: «تمام عزت از او است»، و تمام قدرت و ملک و هستی از او است. عزت و ذلت بندگان نیز به دست او است. او بر همه چیز توانا است.

آرامش درونی

روش هایی برای رسیدن به آرامش درون

 

اگر شما هم به دنیال روش های رسیدن به آرامش درونی هستید ، ابتدا :

اشیاءدرون خانه تان را لمس کنید واز خودتان بپرسید آیا به این وسایل احتیاج دارم؟ کتابها را از درون قفسه بیرون بیاورید وببینید آیا دوباره قصد خواندن این کتابها را دارید. هرشیء یادگاری را بررسی کنید واز خودتان بپرسید:”آیا هنوزلحظه ای را که این شیء به یادم می آورد برایم مهم وبا ارزش هستند؟”

لباسهایتان را باز کنید و توجه کنید که آیا به تمام این لباسها احتیاج دارید و از آخرین باری که آنها را پوشیده اید چه قدر زمان می گذرد و آیا دوباره تصمیم به پوشیدن آنها دارید؟

*

بعد از این بررسی کاملی که به عمل می آورید تمام وسایل و لباسهای اضافی تان را به دیگران ببخشید و یا آنها را حراج کنید. زیرا که هر شیء انرژی خودش را دارد و اگربه کار نرود درخانه به آب راکد تبدیل می شود. همچنین جای مناسبی برای جوندگان و پشه ها می گردند. پس مراقب باشید و بگذارید انرژی آزادانه جریان یابد و آب جاری گردد. اگر کهنه ای را نگه دارید تازه ها جایی برای تجلی خویش نمی یابند. پس برای چرخش انرژی و پیشرفت درزندگی تان وسایلی را که احتیاج ندارید ازمحیط خارج سازد.

و در گام های بعدی :

_محدودیت هارا مشخص کنید.

اغلب اوقات از آنجا که نمی‌دانیم چگونه زمان‌ خود را تنظیم کنیم، سرمان شلوغ می‌شود. دانستن اینکه چه زمانی باید کار را متوقف کنید، خصوصا وقتی آن کار اهمیت زیادی ندارد، باعث می‌شود تا کمتر احساس پریشانی داشته باشید. مثلا اگر از فضای مجازی فقط برای دیدن شایعات جدید استفاده می‌کنید، می‌توانید استفاده از آن را به حداقل برسانید.

_ آرام باشید.

برای کسب آرامش درونی شما احتیاج دارید که قدری آرام باشید؛ کشیدن نفس‌های عمیق، تنش‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد.
بهترین نکته در مورد نفس عمیق کشیدن این است که می‌توانید در هر زمان و هر مکان آن را انجام دهید. به عنوان تمرین، به آرامی از بینی نفس بکشید و ریه‌های خود را پر کنید. اجازه دهید شکم‌تان منبسط شود. حداقل ۴ ثانیه نفس خود را حبس کرده و سپس ۶ ثانیه به آرامی از دهان یا بینی خود هوا را خارج کنید.
شاید ورزش کردن، قدم زدن طولانی، یوگا، مدیتیشن، شنا کردن و گوش دادن به موسیقی نیز برای شما موثر باشد.

_  بزرگنمایی و عصبانیت ممنوع

بزرگ کردن موضوعات بی‌ اهمیت می‌تواند استرس‌های الکی برای شما ایجاد کند. وقتی با موضوعی که فکر می‌کنید اهمیت زیادی دارد روبه‌رو می‌شوید، از خودتان بپرسید که آیا این موضوع ۵ سال دیگر هم اهمیت دارد؟ پاسخ دادن به این سوال به شما کمک می‌کند تا موضوع را بهتر درک کنید.

عصبانی بودن مداوم نیز در طول زمان تاثیرات منفی بر ذهن و بدن شما خواهد گذاشت. اما اگر کمی آرام باشید، کمتر احساس تنش و استرس خواهید داشت. اکثر اوقات برای رسیدن به آرامش درونی باید فکر کردن بیش از حد را کنار بگذاریم.

_ نظم را رعایت کنید.

برخی افراد هنگامی که میز یا محیط اطرافشان شلوغ باشد، نمی‌توانند کار کنند. تمیز و مرتب کردن محیط اطراف تنها چند دقیقه زمان می‌برد اما تاثیر بسیار زیادی بر تمرکز بهتر داشته و یکی از روش های رسیدن به آرامش درونی محسوب می‌شود.
بودن در یک فضای منظم، مرتب و ساده ذهن را برای فکر کردن باز می‌کند.

_ وقت شناس باشید.

وقت‌شناس بودن می‌تواند چیز کوچکی به نظر برسد اما تاثیر فراوانی روی برنامه‌های شما دارد. هنگامی که زودتر از موعد برسید، آرامش بیشتری دارید. وقت شناس بودن، زمان کافی برای تغییرات احتمالی را نیز به شما می‌دهد.

_با گذشته هایتان کنار بیایید و در انها توقف نکنید.

آنچه در گذشته اتفاق افتاده، برای گذشته است. مهم نیست که اتفاقی که افتاده چقدر منفی یا ناراحت کننده است، در هر صورت باید از آن بگذرید. این واقعیت را بپذیرید که با فکر کردن، هیچ چیز تغییر نمی‌کند. بگذارید احساسات و افکارتان بگذرند. نمی‌گوییم که با این کار می‌توانید جزئیات مربوط به آنچه اتفاق افتاده را فراموش کنید؛ اما احساسات منفی‌ شما کمتر خواهند شد. به جای اتفاقات گذشته، تمرکز خود را روی حال و اتفاقات بهتر بگذارید.

_از گمان های بیهوده دوری کنید.

گاهی اوقات چیزی که باعث به وجود آمدن استرس ما می‌شود، فرضیات ماست. خواندن ذهن افراد تقریبا غیرممکن است؛ با این حال بعضی از افراد هنوز سعی می‌کنند این کار را انجام دهند. نتیجه این کار چیزی جز اضطراب، عدم اطمینان و نتیجه‌های اشتباه نخواهد بود. بنابراین تلاش کنید به جای فکر کردن، سوال کنید.

_ به خودتان انرژی بدهید.

خودتان، خودتان را شارژ کنید؛ راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد؛ مثلا می‌توانید سفر کنید، فیلم ببینید یا پیاده‌روی کنید.

_کارامروز را به فردا مینداز

مشکلات خود را سریع و بلافاصله حل کنید و از شر استرس آن رها شوید. به یاد داشته باشید که هرچه بیشتر صبر کنید، تنش‌های ناشی از آن بیشتر خواهند شد. بنابراین هر کاری که باید انجام دهید را زودتر آغاز کنید.داشتن چند وظیفه مختلف می‌تواند به شما فشار وارد کند. از این رو، انجام هر کار در زمان مشخص خود، شما را متمرکز خواهد کرد. این کار در تمام طول روز به شما کمک می‌کند تا کارهای خود را بهتر و سریع‌تر انجام دهید.

_ درکارها تعادل را رعایت کنید.

کار متعلق به خانه نیست؛ پس آن را در جایی که به آن تعلق دارد رها کنید. تعطیلات آخر هفته خود را به گرفتن انرژی اختصاص دهید و فعالیت‌های مربوط به اینترنت را محدود کنید. سعی کنید بیشتر آخر هفته‌ها را با خانواده و دوستان‌ خود سرگرم باشید. این یکی از بهترین روش های رسیدن به آرامش درونی است.

_تمرکز کردن روی خاطرات خوب

گاهی اوقات، به جای تمرکز کردن روی خاطرات خوب، روی خاطرات بد تمرکز می‌کنیم. شاید در گذشته خاطرات تلخی داشته و شکست خورده باشید؛ اما به خود یادآوری کنید که قوی هستید. یکی از روش های رسیدن به آرامش درونی این است که روی خاطرات خوب تمرکز کنید.

_ از حرف‌های بیهوده دوری کنید.

پچ پچ‌ های طی روز، ما را به ستوه آورده و یکی از بزرگترین دشمنان رسیدن به آرامش درونی به حساب می‌آید. ما اغلب به خودمان می‌آییم و متوجه می‌شویم که در حال گفتن چیزهایی هستیم که هیچ اهمیتی برایمان ندارند.
ما نمی‌خواهیم شما را از صحبت کردن درمورد مسائل مختلف منع کنیم، اما مهم است که به آنچه می‌گویید، توجه بیشتری داشته باشید. به یاد داشته باشید هرچه بیشتر صحبت کنید، انرژی بیشتری صرف خواهید کرد. در هنگام صحبت کردن با دیگران، باید توجه داشته باشید که حرف‌های شما واقعا اهمیت داشته باشند. اگر اهمیت ندارند، فقط وقت و انرژی و آرامش خود را از دست می‌دهید.

_ غیبت ممنوع

شایعات و غیبت، راه حل ما برای وقت‌هایی است که خسته هستیم و حوصله‌مان سر رفته است! این کار نه تنها باعث می‌شود تا به کسانی که با آن‌ها غیبت می‌کنید نزدیک شوید، بلکه با صحبت کردن درمورد مسائل دیگران، احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد. اما حقیقت این است که واقعا احساس بهتری در مورد این موضوع نخواهید داشت!
با به اشتراک گذاشتن موضوعاتی که به ما گفته شده است، پشیمان شده و احساس عذاب وجدان خواهید کرد. این صحبت‌ها هیچ کمکی به تغذیه ذهن و روان ما نخواهد کرد. با بیشتر شدن این صحبت‌ها تنها انرژی منفی خود را گسترش داده و فضای ذهن خود را آلوده کرده و آرامش درونی خود را از دست خواهید داد. اگر دراطراف‌تان افرادی را دارید که غیبت می‌کنند، از آن‌ها دوری کنید.

_ صادق  باشید.

دروغ‌های کوچک، عذر و بهانه و توضیحات اضافه را کنار بگذارید. تصور کنید کسی که قلبا دوستش ندارید شما را به یک مهمانی دعوت کند؛ شما می‌دانید که از این مهمانی لذت نخواهید برد، اما نمی‌خواهید او را ناراحت کنید. بنابراین به دنبال بهانه‌ای برای نرفتن به مهمانی خواهید گشت. احتمالا یک داستان در مورد یک سفر ناخواسته یا مشغله کاری تعریف خواهید کرد و به مهمانی نخواهید رفت. اما با این کارها آیا از خودتان راضی هستید؟ پشت یک دروغ، دروغ‌های دیگری خواهید گفت و در نهایت متوجه می‌شوید که دروغ گفتن به بخش عادی زندگی‌ شما تبدیل شده است.
دیر یا زود، حرف‌های شما هیچ معنایی نداشته و هیچ کس به آنچه می‌گویید اعتماد نخواهد کرد. یکی از روش های رسیدن به آرامش درونی، صادق بودن است.

آرامش درونی . مه تارا

 

و حرف آخر اینکه :

همه ما هر روز نیاز به آرامش درونی داریم؛ اما در مواجهه با مشکلات یا خطر، این نیاز بیشتر احساس می‌شود. هنگامی که آرامش درونی داشته باشید، می‌توانید ذهن و احساسات خود را کنترل کنید و بر مشکلات پیروز شوید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن