در مسیر موفقیت

بعد از پایان یک رابطه عاطفی با پس لرزه های آن چگونه مواجه شویم؟

اکثر ما زمانی در رابطه عاطفی خود به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به‌خود می‌گوییم اگر چه او را دوست می‌دارم، ولکن این رابطه‌ای نیست که به درد من بخورد. گروهی دیگر از ما ناگهان در روابط عاطفی خود ترک و طرد شده‌ایم . گروهی دیگر نیز دائماً در یک رابطه عاطفی رفت و آمد می‌کنیم و هربار به‌خود می‌گوییم این آخرین بار است که او را می‌پذیرم، ولی باز رابطه با او را به بهانه و دلیلی اینبار جدیدتر از قبل از سر می‌گیریم.

گاه با خود می‌گوییم رابطه عاطفی من نباید تمام می‌شد، اما تمام شد. گاه از خود می‌پرسیم ارزشش را دارد؟ چگونه با نبودن او کنار بیایم؟ آیا هیچ داروی معجزه‌آسایی یا تکنیک روانشناختی وجود دارد که کمک کند زودتر او و رابطه عاطفی خود را فراموش کنم؟

*

در همین ابتدا باید بگوییم هیچ روش معجزه‌آسایی برای التیام درد جدایی وجود ندارد. جدایی واقعاً سخت و دردناک است. درد جدایی نه تنها عاطفی بلکه فیزیولوژیکی است، چرا که مراحل پس از قطع یک رابطه عاطفی اولاً همانند مراحل ترک یک ماده مخدر است، زیرا ارتباط باعث وابستگی فیزیکی می‌شود و زمانی که رابطه عاطفی قطع می‌شود بدن واکنش‌های زیستی- رفتاری از خود نشان می‌دهد و دچار استرس و اضطراب می‌شود. هورمون کورتیزول و آدرنالین در بدن ترشح می‌شود که فرد را از حالت آرامش درآورده و در حالت آماده باش قرار می‌دهد. و ثانیاً مراکزی از مغز که تولید درد می‌کنند، در هنگام شکست رابطه عاطفی فعال می‌شوند.

درد جدایی و ترک، دردی حقیقی است. اسکن مغزی نشان می‌دهد زمانی که شما طرد می‌شوید و رابطه عاطفی‌تان تمام می‌شود، همان مراکزی از مغز فعال می‌شوند که در هنگام یک جراحت شدید فیزیکی فعال می‌شوند. هرقدر احساس طرد شدیدتر باشد، درد بیشتری احساس می‌کنید.

در طول تاریخ، بشر برای ادامه حیات خود نیازمند حمایت اجتماعی گروه و قبیله خود بوده است. بشر برای تامین نیازهای حیاتی خود مانند آب، غذا و سرپناه به دیگران و حمایت اجتماعی ایشان متکی بوده است و به تنهایی قادر به بقا نبوده است. طرد اجتماعی برای او به مفهوم حکم اعدام بوده است .

*

درد ناشی از طرد شدن پیغام مغز است برای آنکه به شما بگوید اگر تنها بمانید در خطر مرگ قرار می‌گیرید. پس برای بقای خود کاری کنید تا مجدداً مورد پذیرش قرار بگیرید . این تئوری، دلیل بسیاری از رفتارها و دست و پا زدن‌های ما را برای بازگرداندن یک رابطه عاطفی پس از قطع آن توضیح می‌دهد . اکنون می‌دانیم که پس از قطع یک رابطه عاطفی نمی‌میریم، ولی مغز بر اساس نحوه تکامل خود در طول سالیان همان پیام‌ها و واکنش‌ها را از خود نشان می‌دهد.

بنابراین روان و جسم باید سیکل طبیعی خود را طی کند تا به آرامش برسد. هرقدر شدت و مدت رابطه عاطفی بیشتر باشد و زمان بیشتری را در کنار یکدیکر سپری کرده باشید، زمان بیشتری برای بهبود و رسیدن به آرامش نیاز دارید. ولکن رعایت بعضی از امور کمک می‌کند تا فرد هرچه زودتر این مرحله انتقال را سپری کرده و به آرامش دست یابد.

در کنار عامل زمان قدرت اراده نیز در روند بهبود بسیار تاثیرگذار است. اراده خود را هر چه بیشتر به‌کار گیرید تا این مرحله گذار را سریعتر طی کنید و در عین حال باید آگاه بود که رشد و تعالی انسان در درد و رنج حاصل می‌شود. پس این زمان را برای رشد و تعالی خود از دست ندهید.

در ادامه، در این مقاله سعی شده است تا با بیان اصول و نکاتی به فرد کمک کند تا این دوران گذار را سریعتر طی کرده و در عین حال حداکثر بهره را از این دوران ببرد.

پایان رابطه عاطفی . مه تارا

– بعد از پایان رابطه عاطفی یادگاری ها و خاطرات به جا مانده را جایی دور از دسترس قراردهید.

این یادگاری‌ها نشانه‌های محسوسی هستند که خاطرات رابطه را به یادمان می‌آورند. مجراها و مسیرهایی در حافظه شکل می‌دهند که در نهایت به خاطرات ریزودرشت رابطه ختم می‌شوند. وقتی این یادگاری‌ها در معرض دیدمان نباشد، مشخصا احتمال این رخداد هم کمتر می‌شود. خاطرات رابطه عاطفی مثل هر تجربهٔ دیگری در زندگی در ذهن‌مان باقی می‌مانند و راه گریزی از آنها نیست؛ اما با کنارگذاشتن اشیا و یادگاری‌هایی که این خاطرات را زنده می‌کنند، می‌توانیم کمتر به گذشته فکر کنیم.

شاید بعدها دوست داشته باشید نگاهی به این یادگاری‌ها بیندازید؛ پس بهتر است از دورریختن یا سوزاندن‌شان منصرف شوید، حتی اگر فکر می‌کنید با این کار حال‌تان بهتر می‌شود و مرهم زخمی پیدا می‌کنید.

– گاهی به خاطرات  خود رجوع کنید و از آن کمک بگیرید.

گاهی بعد از پایان رابطه عاطفی دل‌مان برای کسی تنگ می‌شود که زمانی بود و حالا نیست. مدام به این فکر می‌کنیم که برگشتن به روال سابق و ادامهٔ رابطه دیگر غیرممکن است. در چنین شرایطی بهتر است سعی کنیم تجربه یا خاطره‌ای ناخوشایند از رابطه را به یاد بیاوریم. شاید اتفاقی که باعث شد رابطه به پایان برسد و تداوم پیدا نکند بهترین انتخاب باشد. هر زمان احساس نیاز کردید، به‌سراغ این خاطره بروید. این خاطره به یادمان می‌آورد که چرا رابطه تمام شد.

اما کسانی هم هستند که بعد از پایان رابطه عاطفی، تقریبا هر وقت به گذشتهٔ رابطه فکر می‌کنند، آسیب و رنجی را به یاد می‌آورند که به‌خاطر شخص دیگر متحمل شده‌اند. برای کم‌رنگ کردن این خاطرات و رهایی از آنها، سعی کنید اتفاق‌ها و تجربه‌هایی را در ذهن بیاورید که عیب‌ها و پیچیدگی‌های انسانی طرف دیگرِ رابطه را به ذهن بیاورند. این خاطرات جزئی‌تر هستند و به‌یادآوردن‌شان به زحمت بیشتری نیاز دارد. با فکرکردن به آنها و کنارگذاشتن خاطرات پررنگ‌تر برای مدتی کوتاه، می‌توان به نوعی تعادل رسید و تا حدی از رویدادهای ناخوشایندی که در رابطه تجربه شده‌اند رهایی پیدا کرد.

*

ما در ذهن‌ مان کسانی را که روزگاری در زندگی‌مان بوده‌اند ، به‌فراخور نقشی که داشته‌ اند، یا ستایش می‌کنیم یا به باد انتقاد می‌گیریم. برفرض، اگر دلمان برای کسی تنگ شده باشد، تصاویر مثبت و خوبی از او در ذهن‌ مان مجسم می‌شوند ؛ در سوی دیگر اگر از دست کسی عصبانی باشیم، تصاویری به ذهن می‌آیند که این عصبانیت را تأیید کنند.

وظیفه‌ ای که ما در این میان به عهده داریم این است که اجازه ندهیم افسار این خاطرات و تصاویر از دست‌ مان خارج شود و با کمی واقع‌بینی بیشتر ، آنها را متعادل کنیم . یعنی اینکه نه کسی را تا سر حد خدایی در ذهن بزرگ کنیم و نه کسی را مدام بکوبیم و به باد انتقاد بگیریم؛ به یاد داشته باشیم که همه انسان هستند و هیچ آدمی بی‌عیب‌ و نقص نیست. تنها در این صورت است که می‌توان از تداوم‌ یافتن خاطرات افراطی رها شد.

-کارهای سرگرم کننده انجام دهید.

این کار دو مزیت دارد: اول اینکه خودِ پیش از شروع رابطه عاطفی را به یادتان می‌آورد ؛ مزیت دوم اینکه به‌مرور ، خاطرات آن دوران در ذهن‌تان قوت می‌گیرند و تا حدودی جای بعضی از خاطرات بعد از پایان رابطه را می‌گیرند.
مثلا به مسافرت بروید ، البته نیازی نیست جای خیلی دوری بروید. نشانه‌های محیط اطراف نقش بسزایی در زنده‌کردن خاطرات و تصاویر رابطه عاطفی دارند، به‌ویژه اگر تازه از طرف مقابل جدا شده باشید. با سفرکردن می‌توانید از تأثیر این نشانه‌ها کم کنید. و یا کمی در زندگی روزمره‌تان تغییر ایجاد کنید.

قرار نیست این تغییر ،  بزرگ و قابل‌ ملاحظه باشد. کارهای ساده‌ای مثل عوض‌ کردن مسیر هر روزه‌ای که از آن به سر کار می‌روید یا ایجاد تغییراتی جزئی در چگونگی انجام‌ دادن و رسیدگی به کارها و وظایف روزمره، می‌تواند برای رسیدن به نتیجهٔ دلخواه کافی باشد. همین کارهای جزئی به‌ شکل سالمی الگوهای روزانهٔ به‌ یادآوردن خاطرات را عوض می‌کند. به این صورت از دست بعضی تصویر‌های ناخوشایند بجا مانده از پایان رابطه رهایی پیدا می‌کنید.

اگر به هر دلیلی قادر به مسافرت کردن یا ایجاد تغییرات محسوسی نیستید ،  به‌جایش خواندن یک کتاب تازه را شروع کنید. کتاب خواندن در این دوران معجزه می کند.

– به خاطرات دیگری فکر کنید.

بعد از پایان رابطه عاطفی هر وقت به‌ طور ناخواسته تصویر خاطره‌ای در ذهن‌تان مجسم شد، به‌ دنبال خاطره دیگری بگردید که ارتباطی به خاطره مذکور نداشته باشد و به آن فکر کنید . روی خاطره جدید، به‌عنوان جایگزین سودمند خاطره قبلی متمرکز شوید. با این کار نه‌ تنها می‌توانیم از دست خاطرهٔ ناخوشایند رهایی پیدا کنیم، بلکه به آن اجازه شاخ‌و برگ پیداکردن هم نمی‌دهیم و پیش از آنکه خاطرات مرتبط با آن فرصت زنده‌ شدن پیدا کنند، کنار گذاشته می‌شود.

اما چرا باید به‌ دنبال جایگزین باشیم؟ واقعیت این است بعد پایان رابطه عاطفی که اگر آگاهانه و فعالانه بخواهیم خاطره‌ای را از ذهن بیرون کنیم، باید جایگزینی برایش در نظر بگیریم . اگر چنین نکنیم، نه‌ تنها موفق بیرون‌راندن آن خاطره از ذهن‌مان نخواهیم شد، بلکه موجب تقویت اثرش هم خواهیم شد. به بیان بهتر، تمرکز بر روی فکرنکردن به چیزی بخصوص، راه دیگری برای فکرکردن به آن است. باید سعی کنیم به‌جای انکارکردن خاطرهٔ ناخواسته، به‌دنبال جایگزینی برای آن و پرت‌کردن حواس‌مان باشیم.

– یک فعالیت بدنی جدید بیابید.

بعد از پایان یک رابطه عاطفی بیشتر ما میل به بی‌تحرکی پیدا می‌کنیم. این بی‌ تحرکی باعث می‌شود به گذشته فکر کنیم و خاطرات به‌مرور زنده می‌شوند . در چنین مواقعی باید سعی کنیم خودمان را با کاری سرگرم نگه داریم تا این احتمال را کمتر کنیم . تمرین ایروبیک و یا پیاده روی انتخاب مناسبی برای این منظور است ، هم ذهن‌مان را از خاطرات خالی می‌کند و هم باعث تقویت روحیه می‌شود. البته الزاما منظور ورزش کردن نیست؛ بلکه با هر کاری که سرتان را گرم می‌کند، خودتان را مشغول کنید و از بی‌تحرکی دوری کنید.

رابطه عاطفی . مه تارا

برچسب ها
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن