تندرستی و سلامت

رژیم های غذایی پرطرفدار برای کاهش وزن

این روزها بازار رژیم غذایی داغ  است. البته میتوان گفت همیشه داغ بوده و خواهد بود. دلیلش هم کاملا مشخص و واضح است . داشتن اندامی زیبا و بدور از اضافه وزن ، به صورت مستقیم بر روی اعتمادبه نفس افراد تاثیر می گذارد.

رژیم های غذایی گوناگونی وجود دارد که همه آنها ادعای بهترین راه کاهش وزن را دارند. بسیاری از این رژیم های غذایی اگر هم کاهش وزن داشته باشند برگشت پذیر است و ممکن است مشکلات پوستی ( شلی پوست، چین و چروک پوست ) و ضعف عمومی را ایجاد کنند. باید توجه داشته باشید که شما یک روزه چاق نشده اید که چند روزه لاغر شوید .رژیم غذایی مناسب است که علاوه بر توجه به میزان انرژی موجود در غذاها و استفاده از همه گروه های غذایی به عادات غذایی سالم نیز توجه نماید و عادات غلط غذایی و سبک زندگی نادرست با ( نظارت پزشک، رفتار درمانی، حمایت خانواده، ورزش و فعالیت روزانه ) اصلاح می شود. در این قسمت تعدادی از رژیم های غذایی رایج بررسی می شود.

رژیم غذایی دکتر اتکینز (Atkins )

این رژیم غذایی با محدود کردن شدید مصرف کربوهیدرات ها باعث کتوز می شود که طی آن بدن کربوهیدرات های ذخیره شده را مصرف می نماید و سپس برای بدست آوردن انرژی، سوختن چربی ها را شروع می کند.

وی معتقد است که وقتی کتون های مازاد در بدن وجود داشته باشد باعث سنتز چربی شده و افزایش وزن بوجود می آید. و وقتی فرد کاهش وزن پیدا می کند که بدن او برای سوخت، به جای کربوهیدرات از چربی ها استفاده کند.

لذا باید مصرف کربوهیدرات کاهش یابد. ابتدا کربوهیدرات ( نان، پاستا، میوه و بعضی از سبزیجات ) محدود می گردد. و از غذاهای پر چربی به منظور تشویق بدن برای کتونیک شدن و شروع به مصرف کتون ها به عنوان منبع انرژی استفاده می شود. مصرف بعضی از کربوهیدرات را در مراحل نگهدارنده مجددا می توان از سر گرفت. این رژیم دارای چند مرحله است.

1- برنامه غذایی با مرحله القای 14 روزه شروع می شود و بدن را در حالت کتوز قرار می دهد طی این دوره رژیم غذایی روزانه فرد شامل 100 گرم پروتئین ( معادل 400 گرم گوشت ) 75 گرم چربی و کمتر از 20 گرم کربوهیدرات می شود و جمعا 1500 – 3500 کالری در روز به بدن می رسد.

نمونه رژیم دکتر اتکینز درمرحله القا

صبحانه ( املت همراه با ژامبون، پنیر و قارچ ) ناهار ( سالاد مرکب از ژامبون، مرغ، پنیر و تخم مرغ همراه با سس خامه دار ) شام ( ماهی آزاد گریل شده، کلم بخار پز آغشته به سیر رنده شده، آبلیمو و دانه های کنجد ) میان وعده ها ( انواع توت همراه با خامه، تکه های پنیر )

2- در طی مرحله کاهش وزن مستمر فرد مصرف کربوهیدرات را به کمتر از 30 گرم در روز محدود می سازد ( دو برش نان یا 225 میلی لیتر کولا )
3- در مرحله پیش نگهدارنده و نگهدارنده فرد مجاز است تا مقدار 120 گرم یا 8 وعده کربوهیدرات مصرف کند ( یک رژیم معمولی 300 گرم یا 16 وعده کربوهیدرات را شامل می شود )

 معایب رژیم دکتر اتکینز

با این روش فرد در هفته اول کاهش وزنی در حدود 3/6 – 4/5 کیلوگرم طی هفته اول پیدا می نماید که این کاهش وزن به خاطر از دست دادن آب ناشی از مصرف گلیکوژن های ذخیره شده بدن است اما اثرات طولانی مدت آن بر سلامت فرد مشخص نیست اگر چه فرد در ابتدا با این کاهش وزن خوشحال می شود ولی به مجرد مصرف کربوهیدرات دوباره به وزن اولیه برمی گردد. و از طرفی ذخایر گلیکوژن برای فعالیت های بدنی لازم، و کلید حفظ وزن در دراز مدت است و لذا کربوهیدرات در ورزشکاران لازم است.

بعضی از افراد با این رژیم موقع بلند شدن دچار سرگیجه می شوند ولع نسبت به کربوهیدرات ممکن است در طی زمان از بین نرود. بعضی از تنگی نفس شکایت می کنند و کمبود فیبر در رژیم غذایی اتکینز ممکن است به یبوست و افزایش خطر سرطان کلون منجر شود.  مصرف محدود لبنیات، میوه و سبزی باعث کمبود کلسیم، ویتامین های گروه B، C و بعضی از مواد معدنی مهم از قبیل آهن می شود.

این ادعای دکتر اتکینز که می گوید با دفع کتون در ادرار مقداری کالری هم دفع می شود، رد شده است .زمانی که کتون دفع می شود آب ، سدیم و پتاسیم نیز دفع می شود. لذا افرادی که از این برنامه پیروی می کنند باید مقدار زیادی آب، کولای رژیمی، چای یا قهوه ( و نه آب میوه ) بنوشند تا دچار کم آبی بدن نشوند.

دکتر اتکینز  ادعا می کند که افراد در این رژیم هر چقدر می خواهند بخورند ولی این تا وقتی درست است که میزان کالری دریافتی بیشتر از کالری مصرفی نشود. چنانچه این رژیم برای مدت طولانی ادامه یابد می تواند به سلامتی فرد لطمه وارد سازد علاوه بر آن بیمار در این رژیم با اصول تغذیه سالم آشنا نمی شود.

رژیم غذایی چربی سوزی (Fat-Flush)

این یک رژیم غذایی سم زدا با هدف پاکسازی کبد از سمومی است که باعث افزایش وزن و سایر بیماریها از قبیل سلولیت، فشار خون بالا و نوسان خلق شده اند. ادعا بر این است که با این رژیم به مدت دو هفته چربی های لگن، کمر و ران ها آب می شود. بنیان نظری این رژیم بر اساس این فرضیه استوار است که افزایش وزن مخفی بر اثر پنج عامل است

رژیم غذایی.اب پرتقال

1- سمیت کبدی:

سمیت کبدی ( ناشی از کافئین، قند، اسیدهای چرب ترانس، داروها، بعضی از گیاهان و کمبود فیبر در رژیم غذایی ) مسئول بروز افزایش وزن، سلولیت، نفخ، افزایش فشار خون و کلسترول، نوسان خلق و راشهای پوستی است.

2- ترس از خوردن چربی:

به خاطر مصرف انواع نامناسب چربی ( چربی های اشباع ) است.
3- انسولین اضافی، ناشی از مصرف بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده است.

4- تجمع آب در بافتها

5- چربی ناشی از استرس:

به خاطر استرس کورتیزول ترشح و موجب چاقی شکمی می شود.
اصول کلی این رژیم بر یک نوع نوشیدنی خاص ( آب زغال اخته شیرین نشده همراه با آب تصفیه شده، پسیلیوم یا دانه کتان آسیاب شده، آب داغ و آب لیمو ) و مصرف مکملهای چربی سوز می باشد.

ادعا شده بعضی غذاها مانند گوشت قرمز ( به خاطر ال- کارنیتین )، تخم مرغ ( به خاطر داشتن تورین، سیستئین و متیونین )، سبزیجات چلیپایی ( تیره کلم )، سیر، پیاز، بعضی گیاهان معطر خاص (ریشه قاصدک، شیر تیغک، خار مریم، زردچوبه، و ریشه انگور اورگان ) در چربی سوزی موثر هستند.  مصرف موادی مانند ( آرد، قند، مارگارین، کره که برای مزه به خمیر شیرینی پزی می زنند، شیرین کنندهای مصنوعی و نوشیدنی های کافئین دار ) در این رژیم ممنوع است.

نمونه یک برنامه چربی سوزی

صبحانه: تخم مرغ خاگینه یا نیمروهمراه با اسفناج، فلفل سبز، پیاز و جعفری
نهار: ماهی آزاد گریل شده همراه با آب لیمو و مارچوبه بخارپز، سالاد مخلوط برگهای سبز، گل های بروکلی، خیار برش خورده یا نگینی شده همراه با روغن کتان به عنوان سس
شام: گوشت گریل شده و خرد شده با کمی پودر خردل به عنوان چاشنی همراه با کلم برگ وحشی بخار پز، کدوی سفید پخته شده همراه با روغن کتان به عنوان سس
میان وعده: نصف گریپ فورت بزرگ، سیب

رژیم غذایی.

رژیم غذایی سه روزه

یک رژیم غذایی است که سه روز طول می کشد و برای کسانی است که از هر نظر سالم و بیماری خاصی نداشته باشند. هر کسی که قصد شروع این رژیم را دارد باید با پزشک خود مشورت کنید. زیرا نیازمندی های کالری، چربی، مواد مغذی روزانه، در افراد مختلف به علت اختلاف در ( سن، جنس، قد و وزن ) متفاوت است.

منشاء پیدایش این رژیم مشخص نیست باید بدانید رژیمی که کالری فرد را به کمترین مقدار ( 700 کالری ) کاهش می دهد به سلامتی فرد آسیب می رساند.این گونه رژیم ها باعث سنگ کیسه صفرا، مشکلات عروقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا، کمبود ویتامین و مواد معدنی می شود.

افرادی که از این گونه رژیم ها استفاده می کنند با پایان رژیم گرفتن دوباره وزنشان بر می گردد و حتی به بالاتر از مقدار اولیه می رسد. بدن برای سلامت خود نیاز به تمام گروهای غذایی دارد و این گونه رژیم ها نمی تواند مواد مغذی بدن را تامین کند. لذا افرادی که اصرار دارند این گونه رژیم ها را داشته باشند باید تحت نظر پزشک از مولتی ویتامین ها ومکمل ها نیز استفاده کنند.

کاهش وزنی که در اثر این گونه رژیم ها بوجود می آید به علت از دست دادن آب بدن می باشد. رژیم غذایی اگر با ورزش و فعالیت بدنی همراه باشد منجر به کاهش وزن می شود و اینگونه رژیم ها ورزش را توصیه نمی کند.

یک نمونه ازاین نوع رژیم

روز اول رژیم غذایی

صبحانه
قهوه سیاه یا چای کمی شیرین ( یک حبه قند یا یک عدد خرما)
نصف گریپ فرویت یا آب میوه
یک برش نان تست با یک قاشق مربا خوری کره بادام زمینی
ناهار
نصف فنجان تن ماهی (نیمی از یک تن ماهی)
یک تکه نان تست
قهوه سیاه یا چای کمی شیرین (یک حبه قند یا یک عدد خرما)
شام
سه انس (سه تکه حدود 90 گرم ) گوشت بدون چربی یا مرغ( یا هر نوع)
یک فنجان لوبیا سبز
یک فنجان هویج
یک سیب
یک فنجان بستنی وانیلی

روز دوم رژیم غذایی

صبحانه
قهوه سیاه یا برابر آن چای کم رنگ کمی شیرین( یک حبه قند یا یک عدد خرما)
یک تخم مرغ
نصف موز
یک تکه نان تست
ناهار
یک فنجان پنیرگوتا یا یک عدد تن ماهی
8 عدد بیسکویت نمک دار ترد
شام
دو عدد سوسیس گوشت گاویا دو ورق کالباس گوشت
یک فنجان کرم بروکلی یا کلم
نصف فنجان هویج
نصف موز
نصف فنجان بستنی وانیلی

روز سوم رژیم غذایی

صبحانه

قهوه سیاه یا چای کم رنگ به همراه 1 یا 2 عدد شیرینی کوچک
5 عدد نان بیسکوویت سبوس داریا 5 عدد کلوچه
30 گرم (یک قوطی کبریت ) پنیر کم چرب
یک عدد سیب
ناهار

یک تخم مرغ اب پز
یک تکه نان تست
قهوه سیاه یا چای کم رنگ به همره 1-2 عدد شیرینی کوچک

شام

یک فنجان تن ماهی
یک فنجان هویج
یک فنجان گل کلم
یک فنجان خربزه یا هندوانه
نصف فنجان بستنی یخی وانیلی کم چرب

در طول این  رژیم غذایی مقداری کاهش وزن دارید البته مقدار زیادی آب هم از دست می دهید که بایستی از طریق خوردن روزانه 4 لیوان آب آنرا جبران کنید. این رژیم هیچ توجیه علمی ندارد و بعد از 3 روز فرد احساس بیماری و سرگیجه و ضعف عمومی دارد و بعد از یک هفته 10پوند کاهش وزن را نشان می دهد.

ازنظرما این رژیم غذایی مناسبی نیست و بعد از3روز به علت یک سیکل معیوب، و احساس ضعف شما با ولع بیشتر به غذا خوردن روی آورده و وزن شما دوباره به حالت اول بر می گردد. البته می توانید بعد از چند روز دوباره رژیم بگیرید ولی بعد از قطع رژیم دوباره به حالت اول برمی گردید.

و از طرفی به علت اینکه بدن نیاز به انواع غذا ها دارد این رژیم را نمی توان به مدت طولانی ادامه داد زیرا خسارت جبران ناپذیری به بدن شما وارد می کند. رژیمهای معرفی شده ی 3 روزه 15 روزه 17 روزه مورد تایید  نیست و تنها برای اشنایی ذکر گردیدند.  شما در طول زمان افزایش وزن پیدا کرده اید. و باید به تدریج با استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش و در صورت نیاز دارو با نسخه پزشک به وزن مناسب برسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن